Jak zadbać o kręgosłup stosując technikę pomodoro?



Technikę pomodoro stosuje się w pracy biurowej. Jest bardzo prosta w zastosowaniu – polega na tym, że ustawiasz sobie minutnik na 25 minut i przez ten czas solidnie i nieprzerwanie pracujesz nad konkretnym zadaniem. Następnie, niezależnie od tego czy dokończyłeś zadanie czy nie przerywasz pracę na 5 minut. Po tym czasie uruchamiasz kolejnego „pomidora”, czyli ponownie zasiadasz do pracy na kolejne 25 minut.


Czasami zdarza się, że pracujesz nad czymś bardzo istotnym i nie możesz zakończyć zadania w ciągu 25 minut wtedy śmiało możesz dać sobie kolejne 5 minut, aby ukończyć zadanie i dopiero przechodzisz do przerwy.


? Dobrze, a jak się ta technika ma do dbania o kręgosłup?


Technikę tą można wykorzystać w celu profilaktyki kręgosłupa. Jak wiemy kręgosłup i cały układ ruchu nie lubią długotrwałego przebywania w pozycji siedzącej, zatem w ciągu tych 5 minut przerwy warto, abyś wstał i odszedł od komputera. W tym czasie możesz skorzystać z toalety wychodząc po schodach na wyższe piętro – masz ekstra ruch dodatkowo. Warto też w tym czasie podejść do okna i spojrzeć w daleko oddalony punkt, aby wzrok też dostał chwilę odpoczynku. W czasie tych 5 minut możesz wykonać 2-3 proste ćwiczenia, które skompensują siedzenie, ewentualnie gdybyś zdecydował się na dłuższą przerwę warto skorzystać z mojego 8 minutowego zestawu Stretching Biurowy, który warto wykonywać każdego dnia w okolicach południa.


Te niepozorne 5 minut da komfort Twojemu kręgosłupowi. Wyobraź sobie, że w przeciągu 8 godzinnego dnia pracy wstajesz tylko 2 razy – na przerwę lunchową i gdy kończysz pracę. Przebywanie przez tyle godzin w pozycji siedzącej jest niezwykle szkodliwe, a skutki takiego trybu odczujesz dopiero za kilka lat, dlatego już teraz zadbaj o tą prostą profilaktykę zdrowego kręgosłupa wykorzystując technikę pomodoro!


? Dlaczego warto stosować tą technikę?


Dostarczysz dawkę ruchu, która zminimalizuje skutki długiego siedzenia.

25 minut to idealny czas, w którym bez problemu osiągniesz pełne skupienie uwagi.

Wyznaczasz sobie czas, który jest tzw. deadline’em w związku z czym podświadomie będziesz szybszy w wykonaniu zadania, aby zmieścić się przed upływającym czasem. Co oznacza, że Twoja praca będzie bardziej produktywna.

Praca w tym systemie nie generuje dodatkowego stresu i przeciwdziała rozproszeniu Twojej uwagi.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w ciągu 5-6 godzin będziesz bardziej produktywny – zrobisz więcej zadań niż w przypadku 8 godzin w zwykłym systemie.



Porady przygotował Norbert Gotz - Trener Personalny