Ranking diet 2021 -jaka najskuteczniejsza a jaka najgorsza

Wielu z nas, kiedy dzień robi się coraz dłuższy, a promienie słoneczne śmielej zaglądają w nasze okna, chce zrobić coś dla siebie- zadbać o zdrowie , zredukować wagę, wyglądać młodziej, świeżo i przede wszystkim zmieścić się w ciuchu z zeszłego lata😊. Zaczynamy szperać w internecie, szukamy najlepszych, ale przede wszystkim szybkich i skutecznych diet cud, które w kilka dni zrobią z nas niezłe szprychy i napakowanych macho😊.

Niestety zmartwię Was☹ nie ma diety cud, nie ma cud tabletek i nie ma super urządzenia, które w 10 minut dziennie wyrzeźbi Waszą muskulaturę . Najlepsze lekarstwa to sumienność, systematyczność, wytrwałość i litry wylanego potu.

To wymaga czasu, ale uwierzcie mi, że poza zdrowiem fizycznym, piękną sylwetką Wasze samopoczucie i psychika będą w doskonałej formie, a to przełoży się na Wasz komfort codziennego życia zarówno zawodowego jak i prywatnego.

Myślę, że poza tym, że jestem dietetykiem, medycznym trenerem personalnym, instruktorem tańca, to moje doświadczenie życiowe oraz wiek , pozwalają mi z pełną świadomością zabrać głos w tej sprawi i jeśli to możliwe pomóc Wam, znaleźć właściwą drogę. Nie zawsze żyłam zdrowo, nie zawsze byłam super zgrabna. Choć nie miałam szczególnej nadwagi to  „co nie co” wychodziło spod biustonosza czy paska spodni😊. Rzekłabym nawet, że przekroczyłam w pewnym momencie granicę w ogóle racjonalnego życia, gdyż pojawiły się w okresie trzyletniej dość głębokiej depresji, leki, używki, alkohol☹

Dziś jestem inną kobietą, wolną, świadomą , dumną z siebie, że zawalczyłam o siebie dla siebie. Dlatego znam Wasze wątpliwości, obawy, niechęć. Wiem, że brak Wam systematyczności i czasu, ale potwierdzam- MOŻNA!!!!!!

Początek może być trudny, aby się przestawić , ale po to jestem, aby Was wesprzeć i pokazać drogę .

Diety, dietami, ale najważniejsze już napisałam to determinacja i świadomość tego, że to jest proces, a nie miesiąc restrykcyjnych diet a potem „hajla bajla”😊.

Wybór diety jest istotny w przypadku jednostek chorobowych, wtedy często nie mamy za dużego wyboru. Ale o tym w innych artykułach. Dziś przestawię Wam po krótce opis kilku najpopularniejszych diet oraz ich ranking.

Pamiętajcie jednak, że jeśli nic Wam nie dolega, to w tym wszystkim chodzi o to, aby po prostu odżywiać się regularnie, jeść to co lubimy a nie wpychać na siłę szpinak, jeśli dręczy on nas od dzieciństwa😊. Jeśli poznacie podstawy odżywiania, a nie jest to wcale trudne, będziecie mogli świadomie jeść, pić i korzystać z jakże krótkiego życia…….

I zaczynamy od tych najlepszych, najzdrowszych , rekomendowanych przez dietetyków oraz organizacje zajmujące się badaniami na temat odżywiania.


1.   Dieta Śródziemnomorska

Jest to dieta, która już od kilku lat króluje na szczytach polecanych diet jako zdrowych, efektywnych i smacznych. Jak sama nazwa wskazuje to dieta oparta na produktach dostępnych przede wszystkich w regionie basenu Śródziemnomorskiego . Główne zasady diety to:

·      Stosowanie produktów pochodzenia roślinnego takich jak: warzywa, owoce, zboża, orzechy, nasiona, nasiona roślin strączkowatych . Główny składnik diety to dobrej jakości oliwa z oliwek.

·      Spożywanie żywności jak najmniej przetworzonej.

·      Ograniczenie spożywanie czerwonego mięsa na rzecz ryb oraz owoców morza

·      Zioła i naturalne przyprawy mile widziane

·      Wino czerwone….. czemu nie , ale zawsze pamiętaj, że to alkohol więc z umiarem.

·      Jogurty, jaja i sery dobrej jakości mogą również zagościć na naszym stole.

Dieta ta ma potwierdzoną skuteczność w profilaktyce i terapii chorób cywilizacyjnych oraz nowotworów. Jest bogata w błonnik , zdrowe kwasy tłuszczowe, witaminy i przeciwutleniacze . Co najważniejsze jest smaczna i mało restrykcyjna😊 POLECAM !!!!!!! zwłaszcza w okresie letnio- jesiennym, kiedy nasza polska ziemia rodzi cudowne warzywa i owoce.



1.   Dieta Dash

To również czołówka od kilku lat w rankingu zdrowych i polecanych diet. Polecana w profilaktyce leczenia nadciśnienia tętniczego, z chorobą sercowo-naczyniową, z cukrzyca typu 2, z insulinoopornością, z zaburzeniami lipidowymi ( zwiększenie stężenia cholesterolu),  ale smakuje praktycznie każdemu. Główni gracze w diecie to:

·      Warzywa i owoce

·      Niskotłuszczowe produkty mleczne ( ale nie % tłuszczu- to omijamy)

·      Ryby oraz drób

·      Produkty pełnoziarniste

·      Rośliny strączkowe, orzechy, nasiona

·      Unikamy czerwonego mięsa, słodkich napojów oraz słodyczy

Dieta Dash jest dietą podobną do diety śródziemnomorskiej jednak w tej zwracamy szczególna uwagę na zmniejszenie podaży sodu do 2,3 g dziennie.

2.   Dieta Fleksitariańska

To dieta oparta na zasadach diety wegetariańskiej z możliwością okazjonalnego spożywania mięsa i ryb. To ekstra rozwiązanie dla osób, które chcą zmniejszyć spożycie mięsa, jednak lubią od czasu do czasu steka lub dobrą rybkę 😊.

Dieta ta skierowana jest do osób chcących stracić na wadze, zdrowo się odżywiać, poprawić parametry metaboliczne, zapobiegać cukrzycy, jeśli takie istnieje ryzyko jej powstania.


Jeśli zechcielibyśmy podzielić diety na grypy wg naszych celów to:


 Dieta odchudzająca:

·      Fleksitariańska, WW( Weight Watchers – to system modyfikujący nawyki żywieniowe)

·      Wegańska i Wolumetryczna ( dieta oparta na produktach bogatych w wodę oraz niską zawartością soli biorąca pod uwagę gęstość kaloryczna produktów)

 

Dla zdrowia serca:

·      Dash, Śródziemnomorska, Ornisha ( wegetariańska)

Dieta w cukrzycy:

·      Fleksitariańska, Śródziemnomorska

·      Dash, Wegańska, dieta klinik Mayo ( oparta na jajkach i warzywach stosowany maksymalnie do 2 tygodni)

Dieta Najzdrowsza:

·      Dash, Śródziemnomorska,

·      Fleksitariańska

Dieta Najłatwiejsza:

·      Śródziemnomorska

·      WW

·      Fleksitariańska

Dieta powodująca najszybszy spadek masy ciała:

·      HMR ( krótkotrwały plan odżywiania polegający na spożywaniu gotowych produktów – raczej nie polecam!!!!!! Nie tędy droga. Tu mogą pojawić się szybko fekty jo-jo po jej stosowaniu)

·      WW, Atkinska ( niskowęglowodanowa dieta ze zwiększoną podaż tłuszczu i białka. Moim zdanie to typ diety podobnie jak i ketogeniczna, którą jeśli się zaczyna stosować należy posiadać wiedzę lub być pod okiem dietetyka. To nie jest jedzenie kiełbasy i smalcu do woli😊😊😊)



                                                    NAJGORSZE DIETY !!!!!!!!!


·      Dukana ( radyklane odchudzanie i oczyszczanie organizmu, wysokobiałkowa)

·      GAPS ( dieta bardzo ścisła i monotematyczna)

·      Ketogeniczna ( dieta lecznicza w niektórych schorzeniach oparta na zminimalizowaniu ilości węglowodanów na rzecz tłuszczy i białka. Uważam , że do stosowania tylko z dużą wiedzą na jej temat lub pod okiem specjalisty i nie jako dieta długoterminowa 3-6 miesięcy z ew kontrolą takich parametrów jak mocz, cholesterol itp.



To krótki przegląd diet, który dla Was przygotowałam. Osobiście uważam, że wolę żeby jeść to co lubię z umiarem. U mnie zawsze jeden dzień to dzień zachcianek reszta tygodnia staram się myśleć o tym jak jem i co jem. Ważna jest tez regularność- 4-5 posiłków dziennie, aby nie dopuszczać do wilczego apetytu😊 Woda i ruch to sprzymierzeńcy naszego zdrowia i ładnej figury. Pamiętaj, jeśli ruszysz tyłek to będziesz mógł sobie pozwolić na Twoje ulubione lody 😊😊😊



 

„ Żyj zdrowo, by żyć kolorowo” tego się trzymaj, a Twój organizm Ci podziękuję


                                                                       Dorota Janur ♥